Boodschap van Bio Boederij Landleven vertalen naar biologische producten
Bio-boerderij Landleven
De overtuiging van de familie Luring is dat je moet samenwerken met de natuur. Dat is het uitgangspunt van biologisch. Door veevoer en andere grondstoffen op een verantwoorde manier te telen, en duurzame energie te gebruiken putten ze de aarde niet uit. Bij de Bio-boerderij liggen de koeien op het stro in hun bijzondere, open potstal. De mest gebruiken ze voor hun eigen land waar ook de voedsel van hun eigen koeien weer vandaan komt. Een gesloten systeem dus, ze boeren weer helemaal zoals hun voorouders (ze zijn de 11e(!) generatie). En door zo te ‘boeren’ kunnen ze nog generaties mee. Om hun biologische producten te onderscheiden van meer ‘traditionele’ producten en om deze te promoten zoeken ze een onderbouwde methode.
De opdracht die je voor Bio Boederij Landleven doet is een uitwerking van de vraag: Wat is de échte CO2 voetprint van het biologische veebedrijf? En hoe verhoudt deze zich tot een traditioneel veebedrijf? Er wordt op dit moment gewerkt aan een opdracht om de CO2-stromen op het bedrijf in beeld te brengen. De CO2 voetprint van het bedrijf is bekend. De bio boerderij wil haar voetprint graag doorvertalen naar product niveau. Een CO2 voetprint per product dus, en het verschil met traditionele, op winst gebaseerde veeboeren laten zien. Misschien zijn er al ergens op de wereld goede voorbeelden, of zijn er best practices? Daar zijn ze naar op zoek. Om hun boodschap nog meer te vertalen naar hun biologische producten zoeken ze hulp van studenten.
Voor meer informatie over de opdrachtgever, kun je contact opnemen met de stagecoördinator van de Gebiedscoöperatie.
Plaats
Onstwedde
Startdatum
Mei 2019
Contactpersoon
gebiedscooperatie.zog@gmail.com